اخبار

اخبار

آخرین اخبار

⭕️ معاون فناوری اطلاعات بانک شهر در نشست کافه تیف با موضوع SCF: رویکرد به ابزارهای فناورانه باید از منظر کسب‌وکاری باشد.

⭕️ نخستین نشست کافه تیف با موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای به میزبانی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و با حضور حمید آذرمند مدیر سابق اداره تأمین مالی زنجیره‌ تولید بانک مرکزی، حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات کانون بانک‌ها و همچنین حسام حبیب‌اله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد.

حسام حبیب‌اله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر در این نشست گفت: نکته مهمی که در آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل‌های ناظر بر افزایش کارایی ابزارهایی مانند SCF باید موردتوجه قرار داد این است که شبه ابزارهایی با همین کارایی که در حال حاضر نیز در زنجیره تأمین مالی مورداستفاده قرار می‌گیرند با کارکردهای واقعی و درست خود فاصله دارند. به‌عنوان‌مثال صکوک یا برات کارت. آنچه در عمل اتفاق می‌افتد با کارکردی که از این ابزارها انتظار داشتیم به‌شدت فاصله دارد؛ به‌محض اینکه یکی از این ابزارها در اختیار حلقه دوم زنجیره قرار می‌گیرد آن را نقد می‌کند و عملاً تأمین مالی و انتقال تعهد از حلقه قبلی به حلقه بعدی زنجیره اتفاق نمی‌افتد. وی افزود: این رفتار از دو خاستگاه نشئت می‌گیرد؛ تورم مزمن در اقتصاد ایران که حفظ ارزش پول را به یکی از دغدغه‌های اصلی بخش واقعی اقتصاد تبدیل کرده و دیگری نیز فقدان شمولیت ابزارها است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به چک الکترونیکی اشاره کنم؛ این ابزار در بانک مرکزی تعریف شده و اجرای آن به تمام بانک‌ها الزام شده و برخی از بانک‌ها هم چک الکترونیکی را عملیاتی کرده‌اند؛ اما تا زمانی که بسترهای لازم برای پذیرش این چک‌ها در تمامی شبکه بانکی فراهم نباشد و امکان صدور آن در تمام بانک‌ها فراهم نشده باشد حتی همان بانک‌های پیشرو نیز در استفاده از آن چالش خواهند داشت. ابزارهای اعتباری مانند SCF هم همین‌گونه هستند و تا استفاده از آن‌ها شمولیت پیدا نکند از کارایی لازم برخوردار نخواهند بود. حبیب‌اله گفت: نکته بسیار مهمی که به نظر می‌رسد مغفول واقع شد این است که از مدخل فناوری نمی‌توان به ابزارها و محصولاتی مانند زنجیره تأمین مالی وارد شد؛ بلکه با درنظرگرفتن نیاز کسب‌وکارها باید محصول را طراحی و عرضه کرد. در غیر این صورت دچار چالش‌هایی می‌شویم که اکنون برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم. ضرورت این دقت نظر در نحوه گسترش استفاده از ابزارهای جدید در لایه‌های دیگری نیز مطرح است. یکی از این لایه‌ها، درون بانک‌ها است آن هم در تمامی سطوح به‌ویژه شعب بانک. واقعیت این است که نیروهای ما در بانک‌ها هم چندان با ابزارهای جدید آشنا نیستند و حتی اگر با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های دانش‌افزایی با ادبیات روش‌ها و ابزارهایی مانند تأمین مالی زنجیره‌ای آشنا شده باشند تا وقتی از نظر فکری نسبت به‌ضرورت گسترش این روش‌ها و فوائد آن‌ها اقناع نشده باشند ما در خط مقدم ترویج و تشویق بازیگران دیگر دچار اختلال هستیم. از اهمیت این مسئله اصلاً نباید به‌سادگی گذشت چرا که نه‌تنها ما در بانک شهر بلکه بدون شک سایر بانک‌ها هم با اینرسی و مقاومتی که در لایه شعب در برابر ابزارها و روش‌های جدید وجود دارد کاملاً مواجه هستند و تا زمانی که این مقاومت روانی که تا حد زیادی ناشی از خوگرفتن نیروها با روش‌های قدیمی است، باقی باشد نمی‌توان به گسترش استفاده از خدمات نوین امیدوار بود. وی در پاسخ به این سؤال که بانک‌ها برای گسترش استفاده از SCF باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: اقدامات بانک‌ها را می‌توان در سه لایه دسته‌بندی کرد؛ لایه اول هسته یا همان کُر بانک‌ است. تا تغییرات و آمادگی‌های لازم در این هسته ایجاد نشود، طراحی محصولات و مدل‌های مختلف تأمین مالی زنجیره‌ای عملاً فایده و نتیجه‌ای نخواهد داشت. در لایه دوم که بیشتر از جنس کسب‌وکار است باید به این نکته توجه داشت که صنایع مختلف، به مدل‌های مختلف و مختص خود در طراحی محصول SCF نیاز دارند و نمی‌توان یک مدل SCF را برای صنایع مختلف استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال ما در بانک شهر هم باید برای شهرداری‌ها مدل مناسب تأمین مالی زنجیره‌ای طراحی و عرضه کنیم و هم برای صنایع حوزه انرژی و همچنین برای شرکت‌های حوزه داروسازی محصولات متناسب با نیازشان طراحی و عرضه کنیم. لایه سوم کمی برون بانکی است و به تعامل بانک‌ها با بانک مرکزی گره خورده است؛ بانک مرکزی باید اجازه و امکان تنوع‌بخشی به ابزارهای SCF را به بانک‌ها بدهد. ابزارهای مجاز در حال حاضر بسیار محدود است و این قابلیت را که برای مشتریان مختلف، مدل‌های مناسب با نیازشان طراحی کنیم را از ما گرفته است. معاون فناوری اطلاعات بانک شهر در بخش دیگری از این نشست به تجربه برات کارت بانک شهر اشاره کرد و گفت: برات کارت با وجود مشکلات و چالش‌هایی که این ابزار هم مانند سایر ابزارهای اعتباری با آن دست‌به‌گریبان است و به گوشه‌ای از آن‌ها در این نشست اشاره شد، ابزار جذابی است و همچنان در حال تکمیل و تقویت آن هستیم. به‌عنوان‌مثال در حال اضافه‌کردن قابلیت‌هایی مانند تنزیل الکترونیکی، قابل‌انتقال شدن و قابل شکست کردن به برات کارت هستیم. به‌عبارت‌دیگر می‌توان به‌صورت الکترونیکی برات کارت را تنزیل کرد، به فرد دیگری انتقال داد و همچنین به مبالغ خرد تقسیم کرد. جالب عرض کنم که همین قابلیت‌های جدید رضایتمندی مشتریان ما را از برات کارت به‌شدت افزایش داده و اقبال خیلی بیشتری به این ابزار پیدا کرده‌اند.

⭕️معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده در نشست کافه تیف با موضوع SCF: جایگزینی روش‌های اعتباری با رویکرد تسهیلات‌دهی نیاز اقتصاد ایران است.

⭕️ نخستین نشست کافه تیف با موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای به میزبانی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و با حضور حمید آذرمند مدیر سابق اداره تأمین مالی زنجیره‌ تولید بانک مرکزی، حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات کانون بانک‌ها و همچنین حسام حبیب‌اله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد.

بنائیان، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده هم با اشاره به اینکه تأمین مالی زنجیره‌ای، مدل و ساختاری پذیرفته شده در دنیا است و از حدود 3 دهه قبل در سطح گسترده استفاده می‌شود. این روش با بهره‌گیری از فناوری توانسته همان ساختار اعتباردهی و انتقال اعتبار را با بهای تمام شده کمتر و سادگی بیشتر زنده و کارا نگه دارد. وی بر ‌ضرورت تفکیک بازیگران استفاده از روش تأمین مالی زنجیره‌ای تأکید کرد و گفت: ساختار بازار پول و فاصله‌ای که میان تأمین مالی کوتاه و بلندمدت وجود دارد از مدت‌ها قبل تئوریسین‌های اقتصادی را به فکر انداخته بود تا ابزارها و روش‌هایی طراحی کنند که در شرایط مختلف و با درنظرگرفتن اقتضائات تأمین مالی از بازار پول، نیازهای بخش واقعی اقتصاد را تأمین کنند. یکی از این ابزارها و روش‌ها تأمین مالی زنجیره‌ای است که باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور ما و چالش‌هایی که بانک‌های ما با آن درگیر هستند به‌شدت راهگشا خواهد بود؛ اما به شرط‌ها و شروط‌ها. بنائیان ادامه داد: یکی از این ملاحظات و شروط این است که باید متوجه باشیم این ابزار برای همه فعالیت‌های اقتصادی مفید و اساساً کاربردی نیست. آیا هر تولیدکننده‌ای که صرف اینکه در بخش واقعی اقتصاد فعالیت می‌کند، می‌تواند و باید از ابزاری مانند SCF استفاده کند و آیا این روش برای او مفید است؟ تجربه دنیا نشان می‌دهد که پاسخ این پرسش‌ها قطعاً منفی است. این ملاحظه درباره سایر بازیگران ابزاری مانند تأمین مالی زنجیره‌ای هم مهم است؛ بنابراین در گام نخست باید تفکیک و دسته‌بندی درستی درباره بازیگران اتفاق بیفتد. به‌عبارت‌دیگر در گام نخست این تفکیک اول باید تضمین‌کنندگان مشخص شوند و هر نهاد و بازیگری امکان و اجازه تضمین نداشته باشد. در گام بعدی ویژگی‌های حلقه‌های زنجیره باید تعریف شود و این فرض تصحیح و تدقیق شود که هر متقاضی تأمین مالی می‌تواند تقاضا و نیاز خود را وارد زنجیره کند و انتظار داشته باشد از این طریق تأمین مالی شود. وی افزود: قوانین و ضوابطی که باید چارچوب تأمین مالی به‌صورت زنجیره‌ای را مشخص کنند، موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. مقررات متناسب رابطه مستقیمی با کارایی و اثربخشی هر ابزاری از جمله تأمین مالی زنجیره‌ای دارد. معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده افزود: گسترش ابزارهایی مانند تأمین مالی زنجیره‌ای در کنار عوامل اقتصادی و مقررات، به انگیزه‌های روانی هم نیاز دارد. طی چند سال اخیر بخشی از این انگیزه‌ها فراهم شده و تقریباً تمام بازیگران در تأمین مالی زنجیره‌ای در حال حاضر مایل به استفاده از این روش هستند؛ بانک‌ها برای کم‌کردن فشار تسهیلات، فعالان بخش اقتصادی برای کاستن از فشار بازپرداخت تسهیلات دریافتی و نهادهای حاکمیتی نیز برای خنثی‌کردن اثرات تورمی ناترازی بانک‌ها، انگیزه لازم را برای استفاده از روش‌ها و ابزارهایی مانند SCF دارند. بنائیان در بخش دیگری از این نشست گفت: سرعت تطابق کُر بانک‌ها با اقتضائات بازار و نیازهای کسب‌وکاری تناسب ندارد و همین عدم تناسب چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد و اصطلاحاً Time To Market را دچار اختلال می‌کند. علاوه بر این مسئله، مواردی مانند احراز هویت، اعتبارسنجی و.. هم نیازمند هماهنگ‌شدن با نیازهای فنی و کسب‌وکاری محصولات اعتباری از جمله SCF است. اغلب این ابزارها در شبکه بانکی کشور وجود دارد و در این زمینه مشکل جدی نداریم فقط لازم است با نهادینه‌کردن ادبیات و رویکرد جایگزینی روش‌های اعتباری با تسهیلات‌دهی همه ارکان بانک و لایه‌های مختلف را در خدمت تولید و ارائه محصولات نوین از جمله SCF قرار دهیم.

⭕️ حمید آذرمند در نشست کافه تیف با موضوع SCF: انبساط تأمین مالی از طریق تسهیلات راه درستی برای حل مشکلات بخش واقعی اقتصاد نیست .

⭕️ نخستین نشست کافه تیف با موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای به میزبانی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و با حضور حمید آذرمند مدیر سابق اداره تأمین مالی زنجیره‌ تولید بانک مرکزی، حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات کانون بانک‌ها و همچنین حسام حبیب‌اله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد.

حمید آذرمند در این نشست در تشریح زمینه‌های گرایش به استفاده از روش‌هایی مانند تأمین مالی زنجیره‌ای گفت: توسعه یک نظام مالی به اشکال گوناگونی ممکن است؛ روش قدیمی‌تر یکی از این اشکال است که در آن به دنبال بسط بخش مالی به بخش واقعی اقتصاد می‌روند. در این روش چندان به اولویت‌ها توجه نمی‌شود و تمرکز بر تأمین مالی موردنیاز است و سایر پیامدهای این تأمین چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد. روش دیگری که به روش شمول مالی مشهور شده، روشی است که در آن کیفیت و نحوه تأمین مالی موردتوجه است. فارغ از اینکه کدام یک از این دو روش را انتخاب کرده باشیم، هدف ما تأمین مالی در قالب یک نظام مالی است که بتواند آحاد متقاضیان را به شکلی مقرون‌به‌صرفه، کم‌هزینه، پایدار و به‌موقع تغذیه کند. مدیر سابق اداره تأمین مالی زنجیره‌ای تولید بانک مرکزی ادامه داد: یکی از اقتضائات تحقق این اهداف، بزرگ‌شدن ابعاد دایره تأمین مالی است؛ این رشد مستلزم خلق نهادهای جدید، روش‌های نوین و افزایش توان تسهیلات‌دهی نظام بانکی، عرضه اولیه بیشتر در بازار سرمایه و... است. تا اینجا نکته خاصی وجود ندارد؛ ولی سؤال مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که انبساط بخش مالی در اقتصاد تا کجا و چقدر می‌تواند و باید رخ دهد؟ این همان پرسشی است که در انتخاب روش‌های تأمین مالی در اقتصاد ایران، مغفول مانده است چرا که در آسیب‌شناسی‌های انجام‌گرفته به‌روشنی می‌بینیم که تأمین مالی در اقتصاد ایران تناسب لازم را با ابعاد بخش واقعی اقتصاد ندارد و از همین ناحیه آسیب‌های فراوانی به کشور تحمیل شده است؛ تا جایی که با قطعیت می‌توان گفت، منشأ تورم مزمن در اقتصاد ایران همین مسئله است؛ بنابراین می‌توان گفت راه‌حل مشکلات بخش واقعی اقتصاد ایران، انبساط نظام مالی نیست آن هم در شرایطی که به منابع برون‌زا مانند سرمایه‌گذاری خارجی دسترسی نداریم. ازاین‌رو تنها راه پیش‌رو افزایش بهره‌وری و کارایی روش‌های تأمین مالی است که به معنای ارتقای این شاخص‌ها در ابزارها و نهادهای مالی و همان نقطه تلاقی ما با SCF است. این همان نتیجه‌ای است که بررسی تجارب دنیا هم آن را نشان می‌دهد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چه نوع و چه ابزاری در قالب SCF این نیاز و هدف را برآورده می‌کند؟ آذرمند گفت: بررسی روند گسترش زنجیره تأمین مالی در ایران نشان می‌دهد که بانک‌ها با پشتوانه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که در زمینه فناوری اطلاعات از آن برخوردار بودند، به موضوع SCF هم وارد شدند. به عبارت دیگر مدخل ورود شبکه بانکی ایران به زنجیره تأمین مالی، فناوری اطلاعات بوده و این تصور وجود داشت که به صرف فراهم بودن بستر و زیرساخت فناوری می‌توان محصولات زنجیره تأمین مالی را طراحی و عرضه کرد. این در حالی است که از ابتدا در بانک مرکزی بر این نکته مهم تأکید داشتیم که در طراحی محصول SCF پیش از زیرساخت‌های فناوری باید مقدماتی از جنس غیر فناوری فراهم شود که در صورت غفلت از آن‌ها به بیراهه می‌رویم. یکی از مهم‌ترین این مقدمات، شناخت بازار است. باید توجه داشته باشیم قرار نیست محصولی از جنس SCF طراحی شود و برای آن بازاریابی کنیم بلکه ابتدا باید نیاز بازار شناسایی شود و برای این نیاز، زنجیره تأمین مالی طراحی و عرضه شود. آنچه اکنون شاهدش هستیم ضعف در همین مرحله و شناخت این پیش نیاز مهم است و بانک‌های ما در شناسایی نیازهای بازار خوب و درست عمل نکرده‌اند.

⭕️ در نخستین نشست کافه تیف با موضوع SCF بررسی شد؛ چالش ها و چشم انداز تامین مالی زنجیره ای در اقتصاد ایران

⭕️ نخستین نشست کافه تیف با موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای به میزبانی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و با حضور حمید آذرمند مدیر سابق اداره تأمین مالی زنجیره‌ تولید بانک مرکزی، حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات کانون بانک‌ها و همچنین حسام حبیب‌اله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر، حمیدرضاآذرمند در بخشی از این نشست در تشریح زمینه‌های گرایش به استفاده از روش‌هایی مانند تأمین مالی زنجیره‌ای گفت: توسعه یک نظام مالی به اشکال گوناگونی ممکن است؛ روش قدیمی‌تر یکی از این اشکال است که در آن به دنبال بسط بخش مالی به بخش واقعی اقتصاد می‌روند. در این روش چندان به اولویت‌ها توجه نمی‌شود و تمرکز بر تأمین مالی موردنیاز است و سایر پیامدهای این تأمین چندان موردتوجه قرار نمی‌گیرد. روش دیگری که به روش شمول مالی مشهور شده، روشی است که در آن کیفیت و نحوه تأمین مالی موردتوجه است. فارغ از اینکه کدام یک از این دو روش را انتخاب کرده باشیم، هدف ما تأمین مالی در قالب یک نظام مالی است که بتواند آحاد متقاضیان را به شکلی مقرون‌به‌صرفه، کم‌هزینه، پایدار و به‌موقع تغذیه کند.

یکی از اقتضائات تحقق این اهداف، بزرگ‌شدن ابعاد دایره تأمین مالی است؛ این رشد مستلزم خلق نهادهای جدید، روش‌های نوین و افزایش توان تسهیلات‌دهی نظام بانکی، عرضه اولیه بیشتر در بازار سرمایه و... است. تا اینجا نکته خاصی وجود ندارد؛ ولی سؤال مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که انبساط بخش مالی در اقتصاد تا کجا و چقدر می‌تواند و باید رخ دهد؟ این همان پرسشی است که در انتخاب روش‌های تأمین مالی در اقتصاد ایران، مغفول مانده است چرا که در آسیب‌شناسی‌های انجام‌گرفته به‌روشنی می‌بینیم که تأمین مالی در اقتصاد ایران تناسب لازم را با ابعاد بخش واقعی اقتصاد ندارد و از همین ناحیه آسیب‌های فراوانی به کشور تحمیل شده است؛ تا جایی که با قطعیت می‌توان گفت، منشأ تورم مزمن در اقتصاد ایران همین مسئله است؛ بنابراین می‌توان گفت راه‌حل مشکلات بخش واقعی اقتصاد ایران، انبساط نظام مالی نیست آن هم در شرایطی که به منابع برون‌زا مانند سرمایه‌گذاری خارجی دسترسی نداریم. ازاین‌رو تنها راه پیش‌رو افزایش بهره‌وری و کارایی روش‌های تأمین مالی است که به معنای ارتقای این شاخص‌ها در ابزارها و نهادهای مالی و همان نقطه تلاقی ما با SCF است. این همان نتیجه‌ای است که بررسی تجارب دنیا هم آن را نشان می‌دهد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چه نوع و چه ابزاری در قالب SCF این نیاز و هدف را برآورده می‌کند؟ حسام حبیب‌اله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر نیز در بخش دیگری از نشست کافه تیف گفت: نکته مهمی که در آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل‌های ناظر بر افزایش کارایی ابزارهایی مانند SCF باید موردتوجه قرار داد این است که شبه ابزارهایی با همین کارایی که در حال حاضر نیز در زنجیره تأمین مالی مورداستفاده قرار می‌گیرند با کارکردهای واقعی و درست خود فاصله دارند. به‌عنوان‌مثال صکوک یا برات کارت. آنچه در عمل اتفاق می‌افتد با کارکردی که از این ابزارها انتظار داشتیم به‌شدت فاصله دارد؛ به‌محض اینکه یکی از این ابزارها در اختیار حلقه دوم زنجیره قرار می‌گیرد آن را نقد می‌کند و عملاً تأمین مالی و انتقال تعهد از حلقه قبلی به حلقه بعدی زنجیره اتفاق نمی‌افتد. این رفتار از دو خاستگاه نشئت می‌گیرد؛ تورم مزمن در اقتصاد ایران که حفظ ارزش پول را به یکی از دغدغه‌های اصلی بخش واقعی اقتصاد تبدیل کرده و دیگری نیز فقدان شمولیت ابزارها است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به چک الکترونیکی اشاره کنم؛ این ابزار در بانک مرکزی تعریف شده و اجرای آن به تمام بانک‌ها الزام شده و برخی از بانک‌ها هم چک الکترونیکی را عملیاتی کرده‌اند؛ اما تا زمانی که بسترهای لازم برای پذیرش این چک‌ها در تمامی شبکه بانکی فراهم نباشد و امکان صدور آن در تمام بانک‌ها فراهم نشده باشد حتی همان بانک‌های پیشرو نیز در استفاده از آن چالش خواهند داشت. ابزارهای اعتباری مانند SCF هم همین‌گونه هستند و تا استفاده از آن‌ها شمولیت پیدا نکند از کارایی لازم برخوردار نخواهند بود. بنائیان، معاون فناوری اطلاعات بانک آینده هم با اشاره به‌ضرورت تفکیک بازیگران استفاده از روش تأمین مالی زنجیره‌ای گفت: ساختار بازار پول و فاصله‌ای که میان تأمین مالی کوتاه و بلندمدت وجود دارد از مدت‌ها قبل تئوریسین‌های اقتصادی را به فکر انداخته بود تا ابزارها و روش‌هایی طراحی کنند که در شرایط مختلف و با درنظرگرفتن اقتضائات تأمین مالی از بازار پول، نیازهای بخش واقعی اقتصاد را تأمین کنند. یکی از این ابزارها و روش‌ها تأمین مالی زنجیره‌ای است که باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور ما و چالش‌هایی که بانک‌های ما با آن درگیر هستند به‌شدت راهگشا خواهد بود؛ اما به شرط‌ها و شروط‌ها. یکی از این ملاحظات و شروط این است که باید متوجه باشیم این ابزار برای همه فعالیت‌های اقتصادی مفید و اساساً کاربردی نیست. آیا هر تولیدکننده‌ای که صرف اینکه در بخش واقعی اقتصاد فعالیت می‌کند، می‌تواند و باید از ابزاری مانند SCF استفاده کند و آیا این روش برای او مفید است؟ تجربه دنیا نشان می‌دهد که پاسخ این پرسش‌ها قطعاً منفی است. این ملاحظه درباره سایر بازیگران ابزاری مانند تأمین مالی زنجیره‌ای هم مهم است؛ بنابراین در گام نخست باید تفکیک و دسته‌بندی درستی درباره بازیگران اتفاق بیفتد. به‌عبارت‌دیگر در گام نخست این تفکیک اول باید تضمین‌کنندگان مشخص شوند و هر نهاد و بازیگری امکان و اجازه تضمین نداشته باشد. در گام بعدی ویژگی‌های حلقه‌های زنجیره باید تعریف شود و این فرض تصحیح و تدقیق شود که هر متقاضی تأمین مالی می‌تواند تقاضا و نیاز خود را وارد زنجیره کند و انتظار داشته باشد از این طریق تأمین مالی شود. گفتنی است هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر شهر ایجاد فرصت و فضای مناسب برای گفت‌وگو و تبادل نظر میان فعالان و کارشناسان حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی را یکی از مسئولیت‌های خود در راستای ایفای نقش تسهیل‌گرانه برای پیشبرد هر چه بهتر و سریع‌تر فرایند تحول دیجیتالی در اکوسیستم کشور می‌داند و بر همین اساس با نگاهی به فرهنگ و سنت دیرین که قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها از دیرباز مکانی بوده‌اند برای اینکه زمانی به گفتن و شنیدن در فضایی پیراسته و فارغ از اقتضائات مناسب و سلسله مراتب به گفت‌وگوهایی رودررو و بی‌واسطه اختصاص یابد، اقدام به برپایی نشست های تخصصی در "کافه تیف" کرده است کافه تیف فضایی نوآورانه برای گفتگو و تبادل نظر در حوزه فناوری است که نشست های تخصصی آن به صورت دوره‌ای برگزار خواهد شد. در کافه تیف ما میزبان مدیران، کارشناسان، فعالان و مسئولان حوزه فین‌تک، بانکداری الکترونیکی، نوآوری و تحول دیجیتالی خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد با ایجاد فضایی برای تبادل دانش و تجربیات در حوزه فناوری سهم خود را در ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد فناوری‌های جدید، تشویق نوآوری و خلاقیت در این حوزه و ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین فعالان حوزه فناوری ایفا کنیم.

⭕️ پیام تسلیت مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه

⭕️دکتر علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر با صدور پیامی شهادت رئیس جمهور مردمی آیت الله رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر متن پیام ایشان بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا خبر تاسف بار شهادت سید خدوم و محبوب، رئیس جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله آقای سیدابراهیم رئیسی و همراهان عزیز ایشان پس از ساعت‌ها بیم و امید و چشم انتظاری، موجی از اندوه و حزن ملی را در دل‌های ملت بزرگ ایران ، پدید آورد و بر قلب‌های همه داغی بزرگ نشاند، باری از جمع خادمان ملت یاوری خستگی ناپذیر رخت بر بست که رخت خادمی و نشان جان نثاری آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیبنده قامت او بود. اینجانب اندوه جانکاه شهادت رییس جمهور محترم و همراهان ایشان را به پیشگاه حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه الشریف و به محضر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و عموم ملت شریف ایران عزیز تسلیت عرض می کنم و علو درجات آن شهدای والامقام، صبری عظیم و جزیل برای بازماندگان را از خدای منان مسالت داریم. بدون شک مجاهدت ها و تلاش های خستگی ناپذیر رئیس جمهور شهید و سایر شهدای این ضایعه بزرگ در یاد و خاطره ملت ایران خواهد ماند.

⭕️توضیحات معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر در خصوص پرداخت خرد شهری با ریال دیجیتال

⭕️ با پیوستن به زیست بوم ریال دیجیتال بانک مرکزی، پرداخت خرد شهری با ریال دیجیتال را محقق خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر ، این بانک با مجوز بانک مرکزی به عنوان عضو متولی زیست بوم ریال دیجیتال مورد تائید قرار گرفته و به زودی نسبت به عملیاتی کردن ریال دیجیتال (رمز ریال) در اپلیکیشن همراه شهر پلاس واسمارتیز اقدام خواهد کرد. الهام مقدم، معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار شرکت ارتباطات هوشمند شهر (هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر)، ضمن تشریح جزئیات بیشتری از این موضوع با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک شهر، مجری پروژه ریال دیجیتال (رمز ریال) در این بانک است، افزود: بانک شهر پس از انجام تستهای لازم، موفق به کسب تائید و مجوز بانک مرکزی به عنوان عضو متولی زیست بوم ریال دیجیتال شده و با اخذ این مجوز به زودی نسبت به عملیاتی کردن ریال دیجیتال (رمز ریال) در اپلیکیشن همراه شهر پلاس و اسمارتیز اقدام خواهد شد. مقدم با بیان اینکه ریال دیجیتال همان ریال رایج به شکل دیجیتالی و جایگزین پول ملی یا همان اسکناس ریال است که ضمن داشتن ثبات قیمتی بیشتر و تاثیرگذاری مثبت بر افزایش ارزش پول ملی، دارای مزایای فراوانی از جمله کاهش تقاضا برای پول نقدی و چاپ اسکناس، تسهیل جابه جایی پول و انجام معاملات مالی، توسعه بانکداری دیجیتال و نیز سرعت و دقت بیشتر در مبارزه با پولشویی نسبت به سایر پول های رایج و رمزارزها است، اافزود: به زودی و پس از عملیاتی شدن ریال دیجیتال در اپلیکیشن اسمارتیز و همراه شهر پلاس، متقاضیان می توانند با ثبت نام در این اپلیکیشن و شارژ کیف پول، ریال دیجیتال تهیه‌ کنند. به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر انجام خریدهای روزانه از طریق پذیرندگان پشتیبانی کننده ریال دیجیتال، خرید شارژ، پرداخت قبوض، خرید بسته اینترنتی، انتقال اعتبار به دیگران و انجام سایر خدمات مالی و بانکی از کاربردهای ریال دیجیتال است که این دسته از سرویس ها با تاکید بر سرویس های مبتنی بر پرداخت خرد شهری به زودی در بستر همراه شهر پلاس و اسمارتیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. مقدم با اشاره به تعامل با شبکه برنا در بحث ریال دیجیتال گفت: بانک های متولی و بانک مرکزی به عنوان بانک هسته ای از طریق کانال ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و پلتفرم برنا را به وجود میاورند. درواقع ریال دیجیتال نقل و انتقالات را روی یک شبکه نامتمرکز انجام میدهد که نام این شبکه غیر متمرکز بانک مرکزی، "برنا"ست. این شبکه غیر متمرکز در حال حاضر 9 نوداصلی (که سرورهای تایید کننده تراکنش ها از طریق ریال دیجیتال هستند ) دارد که بانک شهر نیز یکی از این نودهای اصلی یا متولی مورد تایید بانک مرکزی قرارگرفت. این نودهای اصلی تایید کننده تراکنش هایی هستند که بابت ریال دیجیتال در شبکه اتفاق می افتد. وقتی ریال دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی یک اپلیکیشن که این قابلیت را دارد انتقال داده می شود تراکنش ها از طریق این بانک ها تایید می شود. وی در ادامه افزود: مهم‌ترین ویژگی ریال دیجیتال به قرارداد هوشمند بازمی‌گردد که با آن می‌توان به‌صورت خودکار برخی از پرداخت‌ها را انجام داد. با مجوزی که ما از طرف بانک مرکزی و نهاد ناظر دریافت کردیم برنامه توسعه قرارداد هوشمند را نیز در دستور کار خود داریم و در این مسیر یکی از برنامه های ما توسعه باشگاه مشتریان بانکی روی شبکه برنا به صورت دیسنترال شده خواهد بود. همچنین علاوه بر ارائه سایر سرویسها، توسعه پرداخت خرد شهری از طریق ریال دیجیتال و همین طور انتقال ریال دیجیتال با استفاده از بارکد QR از جمله سایر مواردی است که در اپلیکیشن اسماتریز و همراه شهر پلاس پیش بینی شده است. شایان ذکر است درحال حاضر با مجوز بانک مرکزی، 9 بانک به عنوان اعضای متولی زیست بوم ریال دیجیتال کشور، نسبت به انجام مراحل پیاده سازی ریال دیجیتال در اپلیکیشن های خود اقدام کرده اند.

⭕️ با تائید بانک مرکزی؛ ریال دیجیتال در اپلیکیشن همراه شهر پلاس واسمارتیز بانک شهر عملیاتی خواهد شد

⭕️ بانک شهر با پشت سر گذاشتن موفق تست آزمون، موفق به دریافت مجوز بانک مرکزی به عنوان عضو متولی زیست بوم ریال دیجیتال شد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه، آخرین مرحله از تست فنی ریال دیجیتال بانک شهر با حضور مسئولان بانک مرکزی به انجام رسید و با کسب مجوز و تائیدهای لازم از نهاد ناظر، بانک شهر به جمع اعضای متولی زیست بوم ریال دیجیتال در شبکه بانکی پیوست. بنابر این گزارش، با اخذ این مجوز به زودی نسبت به عملیاتی کردن ریال دیجیتال (رمز ریال) در اپلیکیشن همراه شهر پلاس و اسمارتیز اقدام خواهد شد.

⭕️ راهبرد هوشمند شهر، برنده مناقصه مدیریت و راهبری شبکه شارژ کارت شهروندی مشهد

⭕️ در پی برگزاری مناقصه مدیریت و راهبری شبکه شارژ کارت شهروندی و فروش بلیت‌ حمل‌ونقل مشهد،

شرکت راهبرد هوشمند شهر که یکی از شرکتهای هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر است، به عنوان برنده این مناقصه انتخاب شد. با انتخاب راهبرد هوشمند شهر، این شرکت متعهد به ارائه خدمات شارژ و فروش بلیت‌های حمل‌ونقل و شارژ کارت شهروندی به شهروندان مشهدی خواهد بود. این خدمات شامل مواردی از جمله ارائه خدمات شارژ آنلاین کارت شهروندی و فروش بلیت‌های الکترونیکی حمل‌ونقل عمومی خواهد بود. راهبرد هوشمند شهر پیش از این نیز سابقه ارائه خدمات مشابه به کلان‌شهر تهران را داشته است. با اضافه شدن مشهد به لیست کلان‌شهرهایی که این خدمات را دریافت می‌کنند، راهبرد هوشمند شهر به یکی از بازیگران اصلی این حوزه در سطح کشور تبدیل خواهد شد. از مزایای این انتخاب برای شهروندان مشهدی می‌توان به دسترسی آسان‌تر به خدمات شارژ و فروش کارت شهروندی، تنوع در روش‌های شارژ و پرداخت و افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات اشاره کرد. انتخاب راهبرد هوشمند شهر به عنوان برنده این مناقصه، گامی مثبت در جهت ارتقای خدمات شهروندی در مشهد و گامی دیگر در جهت تبدیل مشهد به یک شهر هوشمند محسوب می‌شود.

⭕️ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فناوران ایمن شبکه فاش برگزار شد.

⭕️ با برگزاری مجمع عمومی صورتهای مالی و برنامه راهبردی شرکت فاش تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فاش، مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت امروز ۲۷ اسفند ماه به ریاست سیدعباس نوربها مدیر امور سیستم های بانکی بانک شهر و همچنین با حضور علی نوری مدیرعامل هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر و سایر سهامداران و اعضای هییت مدیره شرکت فاش برگزار شد. در ابتدای این جلسه وکیلیان مدیرعامل شرکت فاش گزارشی از عملکرد سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ ارایه کرده و در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی به استماع حاضرین جلسه رسید. در پایان نیز با تایید صورتهای مالی، برنامه سال آتی این شرکت نیز بررسی و مورد تایید اعضا قرار گرفت.گفتنی است شرکت فناوران ایمن شبکه فاش یکی از شرکتهای تابعه هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر است.

slidenews14030116_1 slidenews14030116_1

⭕️ دکتر نوری تشریح کرد؛ هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر به هدف تحقق چه برنامه‌هایی متولد شده است؟

⭕️ علی نوری مدیرعامل به تشریح دستاوردها و چالش‌های سال 1402 و برنامه‌های پیش‌روی این مجموعه به عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک شهر در سال جدید پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی ارتباطات هوشمند شهر، مدیرعامل این شرکت با تشریح فرایند ایجاد و تشکیل ساختار جدید این شرکت به‌عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر در ابتدای تابستان سال گذشته گفت: پیش ‌از این مجموعه شرکت‌های فناوری اطلاعات در بانک شهر ساختار متفاوتی داشتند ولی از ابتدای تیرماه سال 1402 با مصوبه هیئت‌مدیره بانک شهر، ساختار جدید هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر در قامت یک شرکت مستقل با عنوان "شرکت ارتباطات هوشمند شهر" به‌عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ایجاد شد و سه شرکت «توسعه و نوآوری شهر»، «راهبرد هوشمند شهر» و «فناوران ایمن شبکه (فاش)» به‌عنوان بازوهای فنی بانک شهر به‌عنوان شرکت‌های تابعه این هلدینگ قرار گرفتند. نوری مأموریت اصلی شرکت ارتباطات هوشمند شهر را «ایجاد ساختار هلدینگ و سازمان‌دهی شرکت‌های تابعه با رویکرد حاکمیت شرکتی» اعلام کرد و گفت: با وجود گذشت زمان بسیار کوتاهی از تأسیس هلدینگ، با شرایط و استراتژی‌های دقیق و مناسبی که توسط هیئت‌مدیره هلدینگ انتخاب شده و همچنین با تعیین نقش و مأموریت‌های شرکت‌های تابعه، موفق شدیم ساختاری مؤثر و کارآمد را پیاده‌سازی کنیم و به‌عنوان بازوی اجرایی مجموعه معاونت فناوری اطلاعات بانک شهر، توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات و بهبود تجربه مشتریان این بانک را تحقق بخشیم.

توسعه زیست‌بوم بانکداری دیجیتالی در هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر

وی سال 1402 را سالی پرچالش در اکوسیستم بانکداری و پرداخت الکترونیکی ایران دانست و افزود: تعامل خوب بین مجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات و شرکت‌های تابعه و معاونت فناوری اطلاعات بانک شهر باعث شد بتوانیم فرآیندهای توسعه‌ای را موثرتر از گذشته دنبال کنیم. از جمله نتایج این تعامل می توان به انجام اقدامات مهمی مانند استقرار سامانه‌های توسعه پرداخت‌های خرد شهری، توسعه فرآیندها و زیرساخت‌های تأمین مالی زنجیره‌ای و ایجاد بسترهای بانکداری دیجیتالی اشاره کرد. نوری با تأکید بر اینکه در مجموعه هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر در سال 1402 باتوجه ‌به مأموریت و راهبرد هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک شهر مبتنی بر توسعه پرداخت‌های خرد شهری، اقدامات مهمی در سطح مجموعه شهرداری‌ها و پلتفرم‌های پرداخت خرد انجام شده است، گفت: به‌عنوان نمونه می‌توانم به موارد متعددی اشاره کنم مانند اقداماتی که در راستای تسهیل و توسعه پرداخت خرد در متروی تهران در نیمه دوم سال 1402 محقق شد یا مناقصه کیف پول ارائه خدمات کارت بلیط شهروندی شهر مشهد که در اسفند سال 1402 مجموعه راهبرد هوشمند شهر برنده آن شد. همچنین اقدامات دیگری در حوزه پرداخت خرد شهری با مجموعه شهرداری تهران و البته پلتفرم شهرزاد و اپلیکیشن اسمارتیز برای توسعه پرداخت هوشمند خدمات شهری نیز شکل گرفته است که در سال 1403 بیشتر از آن خواهیم شنید. مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر همچنین از توسعه پلتفرم بانکداری دیجیتالی و توسعه همراه‌شهر پلاس به‌عنوان زیست‌بوم بانکداری دیجیتالی بانک شهر خبر داد و افزود: دو نسخه از همراه شهر پلاس در سال 1402 رونمایی شده است که خدمات و سرویس‌های جدیدی را به مشتریان بانک شهر ارائه می‌دهد. نوری در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه تأمین مالی زنجیره‌ای پرداخت و گفت: در حوزه‌های تأمین مالی با موافقت هیئت‌مدیره بانک شهر، موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای در دستور کار هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر و شرکت‌های زیر مجموعه قرار گرفت و خروجی این اقدامات تا کنون منجر به اقدامات خوبی در حوزه «برات کارت» و تأمین مالی زنجیره‌ای یا SCF در شرکت فناوران ایمن شبکه به‌عنوان شرکت تابعه بوده است و در سال 1403 اخبار بیشتری درباره آن منتشر خواهد شد.

slidenews14030116

چالش‌های سال 1402 برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

بخش دیگری از صحبت‌های مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر در ویژه‌برنامه نوروزی «اقتصاد مدرن» به بررسی چالش‌های این شرکت در سال 1402 اختصاص داشت. نوری موضوع سرمایه انسانی و فراگیری بحث مهاجرت نخبگان را یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه برشمرد و گفت: مهاجرت و نداشتن نیروی کار متخصص کافی، چالش همیشگی شرکت‌های فناوری اطلاعات است. از این‌رو ما برنامه‌های خوبی برای آموزش و تربیت نیروی انسانی پیش‌بینی کردیم که در سال 1403 دنبال خواهیم کرد. وی در ادامه همچنین به موضوع نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در ماه‌های پایانی سال 1402 شاهد تلاطم نرخ ارز بودیم. عدم تأمین ارز موردنیاز برای تجهیز سخت‌افزار و زیرساخت‌های موردنیاز بانک، چالش بسیار سنگینی بود که امیدواریم با تدبیر و درایت مسئولان بانک مرکزی در سال 1403 رفع شود؛ چرا که این موضوع مانع و چالش بسیار جدی برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. چالش مهم دیگر در صحبت‌های مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر، ابلاغ قوانین و دستورالعمل‌هایی بود که توسط رگولاتور صورت می‌گیرد؛ به اعتقاد وی ابلاغ این نوع دستورالعمل‌ها بدون درنظرگرفتن منافع بازیگران نه‌تنها کمکی به این حوزه نخواهد کرد بلکه باعث ایجاد دلسردی میان فعالان و دست‌اندرکاران و موجب مهاجرت نخبگان نیز می‌شود. به همین خاطر یکی از مطالبات فعالان حوزه این است که دستورالعمل‌ها، قوانین و مقرراتی ابلاغ شود که نتیجه آن‌ها تنظیم‌گری مطلوب باشد. نوری در ادامه به تشریح مشکلات تأمین سرمایه موردنیاز برای فعالیت شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: باتوجه‌به سیاست‌های بانک مرکزی، شرایط خاصی در شبکه بانکی به وجود آمد و طبیعتاً بانک شهر نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ سیاست‌های انقباضی گریز ناپذیر، تأمین سرمایه برای شرکت‌های فناوری اطلاعات را با چالش مواجه کرده است بنابراین باید این موضوع به‌عنوان یک موضوع جدی و حیاتی در دستور کار قرار گیرد تا مشکلات افزایش سرمایه و تأمین سرمایه موردنیاز شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات رفع شود.

اولویت‌های هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر در سال 1403

مدیرعامل هلدینگ بانک شهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های پیش‌روی این شرکت در سال 1403 اشاره کرد و گفت یکی از برنامه‌هایی که در بانک شهر و شهرداری‌ها به‌عنوان سهام‌داران بانک شهر مطرح است، توکنایز کردن املاک و تبدیل دارایی‌های فیزیکی به دارایی‌های فعال است. موضوعی که از سالیان گذشته در بانک شهر و شهرداری‌ها به‌عنوان چالش مطرح بود این است که شهرداری‌ها و بانک شهر املاک قابل‌ملاحظه‌ای دارند که امکان نقدکردن آنها وجود ندارد و فروش‌شان با مشکل مواجه است. موضوع توکنایزکردن و توسعه پلتفرم‌های بلاک‌چینی برای حوزه توکنایز املاک در واقع از برنامه‌ها و موضوعات جدی هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر در سال 1403 خواهد بود. نوری با اشاره به اینکه موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای، موضوع اصلی بانک شهر است، خاطرنشان کرد: با اینکه در همه کشورها تسهیلات تعهدی در اولویت قرار دارد؛ اما در کشور ما این موضوع خیلی جدی گرفته نشده و نشانه آن هم اینکه طبق آمار بانک مرکزی، کمتر از 10 درصد تأمین نقدینگی توسط بانک‌ها برای شرکت‌ها به‌صورت تعهدی انجام می‌شود. وی افزود: موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای یا SCF به‌عنوان موضوع اصلی در سال 1403 دنبال خواهد شد. همچنین تفاهم‌نامه‌های خوبی نیز توسط بانک شهر با مجموعه‌های بزرگی نظیر پتروشیمی‌ها و شهرداری‌ها در این حوزه منعقد شده که مجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات به‌عنوان ابزار فناوری این حوزه نقش خود را در آن‌ها ایفا خواهد کرد. آخرین برنامه‌ای که مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر برای سال آینده به آن اشاره کرد، توسعه بانکداری دیجیتالی در پرداخت‌های شهری بود؛ به گفته نوری توسعه زیست‌بوم بانکداری دیجیتالی و همراه‌شهر پلاس نیز از دستور کارهای جدی مجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر است که توسط شرکت توسعه و نوآوری شهر در سال 1403 محقق خواهد شد. همین‌طور توسعه پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های پرداخت خرد شهری که دستور کار جدی مجموعه بانک شهر و هلدینگ ارتباطات هوشمند شهر است، در سال 1403 به‌صورت جدی دنبال خواهد شد. در حال حاضر نیز زیرساخت‌های آن در تهران و مشهد نصب شده و فعال است و در سال 1403 در کلان‌شهرهای دیگر این زیرساخت را پیاده‌سازی خواهیم کرد تا همه شهروندان بتوانند به‌صورت یکپارچه از زیرساخت پرداخت خرد شهری بانک شهر استفاده کنند.

⭕️ مدیرعامل هلدینگ در نشست خبری تشریح کرد

⭕️ هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر به دنبال تحول دیجیتال در خدمات شهری است

دکتر علی نوری: هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر به دنبال تحول دیجیتال در خدمات شهری است کلان‌شهرها و شهرهای ایران در آینده نزدیک باید به زیرساخت‌های پیشرفته دیجیتالی و الکترونیکی در حوزه‌های مختلف مجهز باشند و ما در هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر، ایجاد این زیرساخت‌ها را با روش‌های نوآورانه و فناورانه از مهم‌ترین مسئولیت‌های خود تعریف کرده‌ایم. علی نوری مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در نخستین نشست خبری خود پس از حضور در این هلدینگ گفت: بر اساس پیش‌بینی KPMG (یکی از چهار سازمان حسابداری بزرگ در جهان است) یکی از روندهای بانکداری در جهان طی سال 2024 رشد هلدینگ‌های بانکداری است. از جمله مهم‌ترین دلائل این اتفاق، رشد بازارهای ادغام شده در اکوسیستم مالی جهان به دلیل مواردی چون رشد حاشیه سود خالص، تحول دیجیتال، محصولات جدید و برنامه‌های توسعه است. وی افزود: بررسی تجارب جهانی نشان می‌دهد هلدینگ‌های مستقل می‌توانند سریع‌تر از بخش‌های فناوری اطلاعات داخلی بانک‌ها به نوآوری بپردازند و از چارچوب‌های چابک و روش‌های توسعه سریع نرم‌افزار استفاده کنند. علاوه بر این می‌توانند با استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری دیگر به طور مستقیم همکاری کنند. نوری با تأکید بر اینکه «هلدینگ‌های مستقل می‌توانند به طور کامل بر روی ارائه خدمات فناوری اطلاعات به بانک‌ها تمرکز و تخصص عمیقی در زمینه‌های خاص مانند بانکداری دیجیتالی، هوش مصنوعی و بلاک‌چین ایجاد کنند، گفت: این نهادها می‌توانند با ارائه حقوق و مزایای رقابتی و فرصت‌های توسعه شغلی، استعدادهای برتر فناوری اطلاعات را جذب و حفظ کنند چرا که این امکان را دارند تا فرهنگ کار انعطاف‌پذیرتر و نوآورانه‌تری ارائه دهند که برای بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات جذاب است. مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در ادامه افزود: کاهش هزینه‌های فناوری اطلاعات برای بانک‌ها با استفاده از منابع به اشتراک گذاشته شده و استفاده از فناوری‌های جدید و نوآورانه برای بهینه‌سازی فرایندها و کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای هلدینگ‌های فناوری اطلاعات است که در کنار مواردی مانند دسترسی به بازارهای جدید، کاهش ریسک و افزایش ارزش توسط این نهادها به اکوسیستم مالی و بانکی هر کشوری کمک کند. نوری در ادامه با اشاره به شرایط خاص اکوسیستم بانکی و مالی در ایران گفت: علاوه بر موارد مطرح شده، شرایط خاص ما در ایران، امکان نقش‌آفرینی‌های ویژه‌ای را نیز برای هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها فراهم کرده است؛ هلدینگ‌های فناوری بانک‌ها می‌توانند و باید نقش تسهیلگر را میان دو سر طیف اکوسیستم مالی و بانکی کشور ایفا کنند؛ این شرکت‌ها به اعتبار نزدیک‌تر بودن به بانک‌های کشور از دغدغه‌ها، ریسک‌ها و بعضاً ضعف‌های آن‌ها بیشتر اطلاع دارند و قاعدتاً جایگاه مورداعتمادی دارند از سوی دیگر به اعتبار فراغت بیشتر از بروکراسی‌، خارج بودن از شمول برخی الزامات مقرراتی ناظر بر بانک‌ها و همچنین برخورداری از ساختار منعطف‌تر، چالاکی بیشتر و... می‌توانند ارتباط بهتری با فین‌تک‌ها، استارتاپ‌ها و... برقرار کنند. به‌این‌ترتیب این امکان را خواهند داشت تا تعامل میان این دو بخش را تسهیل و تسریع کنند و حتی در موارد لازم ریسک‌هایی را بردارند تا نوآوری در استارتاپ‌های فین‌تکی پا بگیرد. وی افزود: شناخت و تعیین خطوط کسب‌وکاری نوآورانه و جدید در بازار و حرکت به سمت ایجاد و تقویت این خطوط کسب‌وکاری از دیگر رویکردهایی است که هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها باید دنبال کنند. این هلدینگ‌ها با بازطراحی ساختار شرکت‌های زیرمجموعه خود هم زنجیره ارزش خدمات بانک بالاسری را تکمیل می‌کنند و هم خدمات لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. نوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر با نگاهی به همین مسائل و با مأموریت ارائه راهکارهای نوین خدمات بانکی، زیر ساخت‌های هوشمندسازی و سایر سرویس‌های مرتبط مبتنی بر دانش روز و نیروی انسانی متخصص و پویا به‌منظور خدمت‌رسانی به مشتریان و در راستای افزایش رضایت ذی‌نفعان و توسعه و تعالی ارزش‌های بانک شهر تشکیل شده است. به گفته نوری سه شرکت «توسعه و نوآوری شهر»، «فن‌آوران ایمن شبکه فاش»، «راهبرد هوشمند شهر» در هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در راستای مأموریت کلان تعریف شده، مأموریت‌های خود را تعریف کرده‌اند. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان کسب‌وکارهای فعلی و آتی هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن را در چهار حوزه «خدمات پرداخت»، «خدمات مالیاتی یا همان TSP»، «تأمین و پشتیبانی خدمات بانکی»، «سرویس‌های توکنایز کردن و بسترهای انتقال دارایی‌های دیجیتالی»، «توسعه خدمات هوشمند شهری»، «توسعه زیرساخت‌های بانکداری دیجیتالی» و «تأمین مالی زنجیره‌ای» برشمرد.

slide14021221 slide14021221

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در تشریح اقدامات انجام‌گرفته و در دست اقدام طی ماه‌های سپری شده از زمان تأسیس این مجموعه گفت: تهیه نظام حاکمیت شرکتی در هلدینگ، تدوین منشور و تشکیل کمیته‌های ریسک و حسابرسی، کمیته تحول و همچنین کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری، یکپارچه‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه با هلدینگ و سهام‌دار اصلی از جمله اقداماتی است که طی چندماهه اخیر انجام گرفته است. وی افزود: هوشمندسازی مانیتورینگ شعب و هوشمندسازی مانیتورینگ شهر نت‌ها دو پروژه موفقی بود که خوشبختانه در پاییز امسال به بهره‌برداری رسید و در نمایشگاه اینوکس کیش رونمایی شد. با ایجاد این بسترها زمان خارج ماندن سرویس‌ها در شعب و شهر نت‌ها یا اطلاع از وقوع حادثه در آن‌ها به کمترین مقدار می‌رسد. وی در بخش دیگری از نشست گفت: در حوزه ایجاد زیرساخت متمرکز برای ساختار یکپارچه پرداخت خرد شهری اپلیکیشن «شهرزاد» برای زیرساخت خدمات شهری در همه کلان‌شهرها و اپلیکیشن «اسمارتیز» هم برای ارائه همین خدمات در غیر کلان‌شهرها طراحی و پیاده‌سازی شده که کاربران می‌توانند با استفاده از ابزار و خدمات این اپلیکیشن‌ها به مجموعه وسیعی از امکانات مختص همان شهر دسترسی داشته باشند. نوری با اشاره به اینکه یکی از وجوه تمایز این دو اپلیکیشن با سایر اپلیکیشن‌ها این است که در اپلیکیشن هر شهر، خدمات شهری مختص همان شهر ارائه می‌شود و کاربران به‌محض روشن‌کردن مکان‌نمای گوشی تلفن همراه خود به مجموعه‌ای از خدمات پرداخت الکترونیکی و... مرتبط با همان شهر در قالب تجربه کاربری طراحی شده با المان‌های شهری که در آن حضور دارند، دسترسی خواهند داشت. مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر ادامه داد: در حال انجام اقدامات اولیه برای دریافت مجوز «تی‌اس‌پی» و «پی‌اس‌پی» هستیم و خوشبختانه در این زمینه همکاری چندجانبه‌ای شکل گرفته و در حال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستیم. وی با بیان اینکه «ساخت و تجهیز مراکز داده بانک شهر و برخی از شهرداری‌ها» از جمله پروژه‌هایی است که دنبال می‌کنیم، گفت: همان‌طور که با اشاره به پروژه مانیتورینگ هوشمند شعب گفتم، هوشمندسازی پشتیبانی خدمات بانک شهر توسط هلدینگ انجام می‌شود و این آمادگی در مجموعه ما وجود دارد که به سایر مجموعه‌های بانکی نیز این خدمات را ارائه دهیم. مذاکرات موفقی نیز در این زمینه انجام شده که سال آینده بیشتر در مورد نتایج آن‌ها خواهید شنید. نوری همچنین از ایجاد یک «اس‌بی‌یو» جدید در حوزه امنیت و مرکز نوآوری در زیست‌بوم خدمات فناوری اطلاعات بانک شهر ذیل هلدینگ فناوری اطلاعات این بانک طی سال آینده خبر داد و گفت: مشارکت در پروژه‌های ملی از اهداف و اولویت‌های مهم ما است و در همین راستا نیز در بزرگ‌ترین پروژه حمل‌ونقل شهری به نام «سپهتن» مشارکت فعال داریم. نوری در تشریح رویکردهای کلان هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در آینده گفت: توسعه کسب‌وکارهای نوین و نوآورانه متناسب با مزیت‌های رقابتی بانک شهر، کاهش میزان وابستگی درآمدی هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه به بانک شهر، توسعه فضای همکاری و مشارکت با شرکت‌های هلدینگ با هدف همسویی راهبردی و سرمایه‌گذاری مشترک، ایجاد زیرساخت یکپارچه پرداخت خرد شهری مبتنی بر کیف پول الکترونیکی بانک شهر و همچنین مشارکت در پروژه‌های ملی با هدف ارتقای جایگاه بانک شهر و توسعه کسب‌وکار از برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت ما است.

⭕️ ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر گرامی باد

⭕️ گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر

📌ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر

🔹

⭕️نقش هلدینگ در زنجیره خدمات دیجیتالی حوزه شهری

  • تاریخ 22 آبان سال ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۰

⭕️ نقش هلدینگ در زنجیره خدمات دیجیتالی حوزه شهری

⭕️اسمارتیز؛ خدمت جدید بانک شهر رونمایی شد / تحقق ایده کیف پول یکپارچه شهری

⭕️ اسمارتیز؛ خدمت جدید بانک شهر رونمایی شد / تحقق ایده کیف پول یکپارچه شهری

در مراسمی و هم‌زمان با برگزاری دهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی تخصصی صنعت بانکداری، اسمارتیز؛ خدمت جدید بانک شهر رونمایی شد. به گزارش روابط‌ عمومی بانک شهر، در این مراسم که مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی؛ حسام حبیب‌اله، معاون فناوری اطلاعات بانک شهر و جمعی از مدیران ارشد این بانک حضور داشتند از نرم‌افزار اسمارتیز به‌عنوان یک نرم‌افزار جدید و متمایز در حوزه پرداخت هوشمند شهری رونمایی شد. مجتبی توانگر، رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در این مراسم تأکید کرد: «آنچه امروز از ارائه خدمات نوآورانه توسط بانک شهر به‌عنوان بانکی جوان در شبکه بانکی کشور می‌بینیم مایه مباهات است.» توانگر با بیان اینکه موضوع هوشمندسازی شهرها باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، گفت: «این مهم می‌تواند به ارائه بهتر خدمات و افزایش رفاه و رضایت‌مندی شهروندان منجر شود.» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بانک شهر برای کمک به هوشمندسازی شهرها تأکید کرد.

slide14021111 slide14021111

معاون فناوری اطلاعات بانک شهر نیز با بیان اینکه در حال حاضر ارتباطات و تعامل میان این بانک و شهرداری‌ها در بالاترین سطح ممکن قرار دارد، گفت: «در کنار ارائه خدمات پولی و مالی به شهرداری‌ها، این بانک در تلاش برای خلق محصول و انتقال تجربیات با هدف تحقق اهداف شهر هوشمند است. با ارائه این نرم‌افزار توانستیم ایده کیف پول یکپارچه شهری را محقق کنیم. این محصول سرآغازی برای خدمت‌های خلاقانه به شهروندان است.» اسمارتیز یک نرم‌افزار کاربردی پرداخت هوشمند شهری است که با ایجاد تجربه کاربری متفاوت به شهروندان، خدمات پرداختی شخصی‌سازی‌شده را بر مبنای موقعیت مکانی آنها ارائه می‌دهد. اسمارتیز به‌عنوان دستیار هوشمند شهری، به شهروندان این امکان را می‌دهد تا بتوانند خدمات پرداختی مورد نیاز خود برای زندگی در قالب یک شهروند هوشمند را دریافت کنند. همچنین با ارائه خدمات متنوع به شهرداری‌ها در قالب یک همیار و تسهیلگر در حوزه خدمات پرداخت شهری، به هوشمندتر شدن شهرها و ارائه خدمات ساده‌تر و سریع‌تر به شهروندان کمک می‌کند.

⭕️ در مراسمی با حضور جمعی از معاونان و مدیران ارشد بانک شهر، سامانه مانیتورینگ هوشمند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات این بانک رونمایی شد.

⭕️ در مراسمی با حضور جمعی از معاونان و مدیران ارشد بانک شهر، سامانه مانیتورینگ هوشمند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات این بانک رونمایی شد.

در مراسمی با حضور جمعی از معاونان و مدیران ارشد بانک شهر، سامانه مانیتورینگ هوشمند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات این بانک رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی بانک شهر، در این مراسم رحیم طاهری، قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره؛ جواد عطاران، رئیس هیئت‌مدیره؛ زهیر مطهری، مشاور مدیرعامل و مدیر امور حوزه مدیریت و روابط عمومی؛ علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک و جمعی از معاونان و مدیران بانک شهر حضور داشتند. سامانه مانیتورینگ هوشمند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بانک شهر از سوی هلدینگ فناوری اطلاعات این بانک طراحی و تولید و در شعبه پردیس کیش رونمایی شد. به اعلام بانک شهر، سامانه مانیتورینگ هوشمند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بانک شهر قابلیت ارائه گزارش‌ها، آلارم‌ها، اعلان‌ها و تحلیل پارامترهای حیاتی در عملکرد بدون وقفه زیرساخت‌های بانک را دارد و یکی از محصولات پرکاربرد است: «این سامانه طراحی‌شده در حوزه هوشمندسازی، به کمک سنسورهای مختلف می‌تواند خدمات گسترده و متعددی در جهت پایش و مانیتورینگ دیتاسنترها، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه بهبود فعالیت منابع انسانی و پیشگیری از وقوع بحران و مدیریت بحران ارائه ‌دهد.» اتصال به تمام سنسورهای کنترل و نظارت در حوزه هوشمندسازی بدون محدودیت، تشخیص میزان مصرف انرژی و کاهش آن تا حدود ۵۰ درصد در بانک‌ها و سایر مکان‌ها، افزایش طول عمر تجهیزات ازجمله دیتاسنتر باتری‌های یو‌پی‌اس، کاهش مصرف انرژی، ارتقای سیستم ایمنی و امنیت شعب و سیستم حریق و سیستم دزدگیر، کاهش هزینه منابع انسانی و کاهش درصد خطا نزدیک به صفر تنها بخشی از مزایای سامانه مانیتورینگ هوشمند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بانک شهر است.

⭕️ بانک شهر در مسیر بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال

⭕️ بانک شهر در مسیر بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال

📌 هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر و ققنوس تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

🔹 هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و شرکت ققنوس، ۲۸ تیرماه ضمن عقد تفاهم‌نامه‌ای به تبادل اطلاعات در راستای انجام پروژه‌های مختلف در آینده پرداختند. این تفاهم‌نامه ابتدای مسیر اعتلای فناوری اطلاعات در کشور است.

🔸 علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک شهر، در ابتدای این جلسه گفت: «هم از سمت بانک شهر و هم از سمت شرکت ققنوس خوشبختانه این نگاه وجود دارد که پروژه‌های بزرگ و مهمی در حوزه فناوری اطلاعات، هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.»

⭕️ شرکت توسعه و نوآوری شهر با گروه مالی کاریزما تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

⭕️ شرکت توسعه و نوآوری شهر با گروه مالی کاریزما تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

📌ارائه سبد متنوعی از خدمات بازار مالی و سرمایه

🔹 شرکت توسعه و نوآوری شهر با گروه مالی کاریزما تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در پی این تفاهم‌نامه و با توسعه زمینه‌های همکاری مشترک بین گروه مالی کاریزما و شرکت توسعه و نوآوری شهر، به‌مرورزمان سبد متنوعی از خدمات بازار مالی و سرمایه در محصولات حوزه پرداخت الکترونیک شرکت توسعه و نوآوری شهر با هماهنگی بانک شهر ارائه خواهد شد.

🔸 مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت توسعه و نوآوری شهر و گروه مالی کاریزما با حضور حسام حبیب‌الله، معاون فناوری اطلاعات بانک شهر، جابر حسینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت توسعه و نوآوری شهر، علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر، میثم نمازی، مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر، علی تیموری مدیرعامل گروه مالی کاریزما و مدیران شرکت توسعه و نوآوری شهر و گروه مالی کاریزما برگزار شد.

⭕️ علی نوری مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر شد

علی نوری مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر شد

🔹 طی مراسمی با حضور سید محمدمهدی احمدی، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک شهر، علی نوری به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات این بانک معرفی شد.

⭕️ نئو بانک ۲.۰ با حمایت «هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر» منتشر شد

⭕️ نئو بانک ۲.۰ با حمایت «هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر» منتشر شد

🔹 نئو بانک ۲.۰ با ترجمه علیرضا ماهیار و محمدسعید خجسته، توسط انتشارات راه پرداخت، به چاپ رسید. مطالعه داده‌های اختصاصی حوزه فین‌تک و مصاحبه‌های عمیق با متخصصان این حوزه برای آشنایی بهتر با نئوبانک‌ها، محور اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. ‌‌

🔸️ این کتاب حاصل ترجمه گزارش جامعی از مؤسسه مدیچی در سال ۲۰۲۰ است.